10 saker du måste tänka på när du startar en webshop

0
1601

Att komma igång med e-handel är i teorin väldigt enkelt. Det finns en anledning till varför antalet e-handelsföretag vuxit rekordartat i samband med internets tillväxt. Att starta en webbshop kräver inga större investeringar, det är i grunden inte så tidskrävande – allt du behöver är en bra idé. Så fördelarna med att starta en webshop är flera, men det finns också saker du måste tänka på. På e-handla.se ger vi dig 10 saker du måste tänka på när du startar en webshop.

De tio stegen mot ett företagande inom e-handel

1 Affärsplan

Innan du kommer igång med din webshop bör du tänka på att ha en gedigen affärsplan. Planen bör berätta vad du har för mål med din verksamhet och du bör kunna ta fram några bra räkneexempel på det ekonomiska utfallet du förväntar dig.

2 Företagsform för webbshop

Det vanligaste är nog att dra igång en webshop med en enskild firma – dvs. att du som privatperson är registrerad som näringsidkare med momsregistrering. Men det behöver inte vara så. Att från början bilda ett aktiebolag kan vara fördelaktigt och det finns flera aktörer som hjälper dig med att bilda bolag om du tycker det verkar krångligt. Fördelen med ett aktiebolag är att ditt bolag är den juridiska parten vid t.ex. försäljningen och inköpen. Dina privata ekonomiska risker minskar och leverantörer är oftast mer benägna att jobba med ett aktiebolag än en enskild firma – men handlar du från utlandet vet de oftast inte skillnaden utan bryr sig mest om ditt VAT nummer (momsregistrering). Läs vår artikel om hur du startar igång ett e-handelsföretag för mer information om företagsformen enskild firma.

3 Hitta leverantörer för din produkt

Många webbshoppar bygger på sig ett lager med produkter och sen försöker de sälja ut de via sin webshop. Det är ett bra sätt att binda kapital och ta stora ekonomiska risker för små nystartade e-handlare. Se till att din leverantör kan arbeta på ett sätt som passar din logistik vilket kan innebära att hantera mindre beställningar eller att de rentav kan skicka direkt till din slutkund. Du vill också få bra rabatter och en leverantör ska du kunna förhandla priser med. Så se till att du får en bra kontakt med din leverantör – ni kommer vara beroende av varandra.

4 Välj rätt webbshop för dina produkter

Din webbshop är ditt skyltfönster och den ska locka kunder. Se det som motsvarigheten till den fysiska butikens adress och skyltfönster. En lyxbutik hittar du sällan en bit utanför staden. De vet att deras kunder finns i fina områden i innerstaden och på motsvarande sätt vill du framhäva din e-butik. Ska du sälja till en viss målgrupp är det bra att försöka testa dig fram med olika varianter på din webbshop – så välj därför rätt leverantör av webbshop.

5 Marknadsföring för en webshop

Även om det är billigt att starta igång en webshop är det desto dyrare att marknadsföra den. Fördelen med en webshop är dock att du kan nå dina kunder över hela Sverige på ett effektivt sätt och när de väl klickat på din sida är de i din butik. Har du gjort ett bra jobb när du valt rätt webshop ökar chansen att de köper. Precis som ett bra skyltfönster lockar in kunderna till butiken är det utformningen av butiken och produktskyltningen som avgör om besökarna blir kunder. Så tänk på det när du kollar på marknadsföringskostnaderna. Kostnaden för marknadsföringen av en webshop är inte nödvändigtvis en kostnad beroende på hur väl du kan få besökarna till kunder. Marknadsföring för en webshop ska ses som en investering som kan ge negativ avkastning beroende på hur väl du förvaltar besökarna.

6 Reklamationer och returer i din webshop

Det finns lagar och regler idag för hur du ska hantera distansköp och dessa får man rätta sig efter men vissa webbshopar erbjuder en mycket frikostig reklamationsrätt. Att kunderna får pröva kläder och liknande i 30-dagar och sedan skicka tillbaka. Reklamation och retur är en av de största kostnadsposterna i e-handel och därför är din strategi viktig här. Kanske ska du i början hålla dig till det lägsta möjliga och bedöma fall till fall? Det finns olika sätt att se på det men ett garanterat sätt att öka sin ekonomiska risk är att gå ut hårt med en frikostig returrätt.

7 Hur ska du bevaka dina konkurrenter?

I e-handel kan förutsättningar snabbt vända så du måste göra klart för dig vilka som är dina närmaste konkurrenter och se till att ha koll på vad de gör för något. Sänker de priset? Erbjuder de något nytt villkor? Fri frakt? Även om du nödvändigtvis inte behöver härma dem är det viktigt att ha koll på hur de agerar och vilka effekter det får för din e-butik.

8 Följa upp din webshop

Ha koll på dina siffror. Se till att ekonomin är i ordning och att du har koll på viktig statistik för din webbplats. Att ha installerat analysverktyg så som Google Analytics är självklart på en webshop men det är också viktigt att du förstår hur du ska tolka den datan som produceras i Google Analytics. En vanlig fallgrop är att det ser ut som din webshop lockar många besökare men gräver du i datan visar det sig vara i huvudsak kinesiska besökare som försöker ta sig in på din webbplats. Du vill skapa bra rapporter med värdefull information för din webshop du kan följa upp löpande och jämföra.

9 Hur mycket kan webbshoppen utvecklas?

En populär metod idag är att vara väldigt nischad på sin marknad med sin produkt. Men då är frågan hur stor den marknaden är, vilken ekonomisk tillväxt du kan vänta dig – så gör därför klart redan från början hur mycket du kan förvänta dig att utveckla din webshop. Partykungen.se har t.ex. gått från att sälja partyartiklar till att även erbjuda relaterade produkter vilket i princip är vanliga husgeråd.

10 Har du tålamodet och tiden för en webshop?

Att driva en webshop kan vara på deltid, hobby eller heltid. Det är viktigt att du redan från början planerar in när du ska ha tid att jobba med din webshop och framförallt se till att du har tålamodet att utveckla din e-butik. Att registrera en webshop och förvänta sig guld från dag ett händer inte – så ha tålamod med ditt e-handelsföretagande.