Hur mycket ska du ta i betalt? Konkret exempel på en kalkyl för din webshop

0
216

Du vill starta en webshop eller du har en webshop som går trögt. Du tycker det är svårt att veta vad du ska ta betalt för dina produkter och kanske är du rädd för att du blir för dyr. Kanske har du kikat på någon annan produtkalkyl och har ett bra hum om hur du ska sätta priserna i din webshop men var uppmärksam. Dina produktkalkyler bör innehålla täckning för såväl fasta kostnader som rörliga kostnader och vinst. Vi tar tagit fram vad du behöver tänka på.

Hur mycket ska du ta betalt för din produkt?

Ett första steg när du börjar göra din ekonomiska plan för ditt e-handelsföretag är att veta hur mycket du ska ta i betalt för din produkt. Det normala för någon som vill starta en webshop är att göra några grundläggande misstag. De kollar helt enkelt vad produkten kostar att köpa in från leverantören och lägger på, säg, 50 % i en marginal och missar då flera faktorer som är superviktiga att ha med sig när du ska ta reda på hur mycket en produkt ska kosta.

Så vad ska en produkt kosta till kunden?

Det korrekta sättet att göra en produktkalkyl är att kika på alla kostnader som är relaterat till att du får produkten såld. Det innebär att du måste göra vissa antaganden, dessa antaganden kan du hitta av t.ex. branschstatistik eller genom att läsa några av våra artiklar i ämnet.

Inköpskostnad -1 000
Fraktkostnad, in och ut -200
Marknadsföringskost -200
Täckningsbidrag -300
Vinst -100
Produktkostnad -1 800
Moms pålägg -450
Priset till kund 2 250

Som vi ser ovan tar leverantören 1 000 kr för produkten men kundens pris blir i slutändan 2 250 kr. Detta är hur vi väljer att göra vår kalkyl. Om vi bryter ner den kan vi se vilka faktorer vi har valt att vi behöver ta med.

Inköpskostnaden är enkel, det är priset din leverantör vill ha för produkten. Sen kan du alltid räkna med eventuella rabatter i detta. Det kan du räkna direkt på inköpskostnaden i så fall.

Marknadsföringskostnaden är det du betalar till Google, Facebook och andra marknadsföringsföretag där du tagit fram vad ett köp kostar i snitt baserat på trafiken. Vad det innebär är att du betalar säg 10 kr per klick på Google. Din annons får 100 klick och av dessa 100 klick är det 3 stycken som väljer att handla på din webshop. Det ger en marknadsföringskostnad på 333  kr per köp – vilket alltså baseras på vad du betalar för antalet klick och i hur hög frekvens du lyckas omvandla dessa klick till köp.

Täckningsbidraget är hur mycket produkten ska bidra med till dina fasta kostnader. Dina fasta kostnader i uppstarten är förmodligen enkelt – Du har en hemsida, något abonnemang för telefon, kanske internet och något annat löpande avtal. Detta är dina fasta kostnader och varje produkt borde täcka en viss del av dessa fasta kostnader. I täckningsbidraget kan du även lägga till t.ex. betalningsavgifter så som kreditkortskostnader som är en % av vad du tar i betalt. Dessa behöver du ta höjd för i din kalkyl.

Du vill också ha en vinst från varje produkt. Du vill inte glömma att kalkylera in vinst för det är med vinsten du kommer kunna expandera din verksamhet, kanske framöver ge dig lön och är mycket viktig för din verksamhet. Det är ditt ansvar gentemot kunderna att du tar ut en vinst – annars finns du inte kvar mycket längre. Hur stor vinst du vill ha är lite grann baserat på vad du i slutändan kan ta för din produkt. Ska du konkurrera med pris gentemot konkurrenter? Ja, då får du börja fundera på du kan ta ut så hög vinstandel av priset men utrymme för en viss vinst borde finnas.

Sedan på allt det här kommer momsen eller mervärdesskatten. Den utgör ett påslag om 25 % eftersom du är skyldig att betala in den här när du säljer till slutkunden. Det innebär att din kostnad exkl moms inte ska påverkas av att kunderna ska betala momsen.

I exemplet har vi alltså gått från 1 000 kr i inköp till 2 250 kr i utpris till kunden och har nu en hyfsad kalkyl. Den här kalkylen skulle vi kunna tillämpa generellt över alla våra produkter och på så sätt få en prissättningsmodell. Men riktigt så enkelt bör vi inte göra det…

Faktum är att du måste kunna justera priserna produkt för produkt

Anledningen till det här är att du vill vara flexibel om dina konkurrenter sänker eller höjer priset på likartade produkter. Du vill även kunna erbjuda kunderna rabatt som ett led i din marknadsföring. Du vill ha möjlighet att kunna skicka ut kampanjer och speciella erbjudanden. Sånt ökar nämligen din försäljning.

Sätt ett break-even pris på produkterna i din webshop

Så istället för att titta på utpriset med din modell där totala påslaget blev någonstans runt 2,25 x inköpspriset så ska du först och främst utgå från att du för varje produkt går +/- 0, alltså att du hittar break-even priset för din produkt. Då vet du hur lågt du kan gå med den produkten. Anledningar att någonsin gå under ett break-even pris är sällsynt även om en del hävdar att det är ett sätt att vinna marknadsandelar.

Problemet med att gå under sitt break-even pris och locka in kunder genom det absolut lägsta priset är att du snabbt kommer tappa deras intresse när du måste höja priset för att du inte går runt. MediaMarkt är ett tydligt exempel på en kedja som kom in i Sverige genom att börja sälja billig tysk elektronik under deras break-even pris. Det fungerar ett tag men när de nu har över 1 miljard kronor i uppsamlade förluster måste de plötsligt börja höja priserna vilket gör att kunderna nu kan gå till andra aktörer. Det blir snabbt en dyr affär att lågprisa sig in på en marknad. Ha därför koll på ditt break-even pris och ha respekt för det. Skapa andra erbjudanden för att locka kunderna – på så sätt blir din webshop mer uthållig.

Utgå från dina totala kostnader och fördela på produkterna

Vi har skrivit tidigare om att du måste skapa en affärsplan innan du drar igång din webshop. Anledningen till det är för att du då samlar alla dina kostnader i en kalkyl som du har nytta av är du ska börja lägga ut produkter på din webshop. Du behöver skapa en prislista och normalt sett utgör ditt register på webbplatsen också din prislista. För att kunna få rätt täckningsbidrag på dina produkter och förse dig med en bra ekonomisk översikt behöver dina produkter ha rätt pris.

Så tänk på det när ni ska börja sälja i er webshop. Gör en realistisk kalkyl. Ta hellre i och utgå från att ni behöver vara ganska dyra med produkterna i början – vilket i längden gynnar er för det ger er ett spelrum att ordna kampanjer och erbjudanden där ni tillfälligt kan ha ett lågt pris. Det är lätt att tro att IKEA och Ullared bara erbjuder ett lågt pris – men de har helt andra konkurrensfaktorer som gör det möjligt för dem.

Lycka till!