IKEA varslar till följd av fokus på e-handel

0
935

IKEA varslar nu 150 personer till följd av nedskärningar i deras butikssupport. Varslet berör 110 tjänster i Sverige med största varslet i Malmö. Resterande länder är Nederländerna och Belgien.

“Det här har inte varit ett enkelt beslut, vi är i en förändringsfas och det kräver att vi gör saker på ett nytt sätt. Våra medarbetare är en viktig del av vår framgång. För att stärka Ikeakoncernens position behöver organisationen och beslutsvägarna bli enklare och smidigare. Detta för att kunna möta kundernas behov och förväntningar på oss idag och i framtiden” säger Cecilia Stenberg på IKEA:s pressavdelning.

Men skälet till att de nu drar ner på personal inom butikssupport är det faktum att IKEA skiftar fokus i sin verksamhet. IKEA har länge varit eftersatta på den digitala marknaden och deras e-handel har inte riktigt tagit fart. Å andra sidan har de en tillväxt i sina fysiska varuhus och öppnat flera stora varuhus under de senaste åren. Men, de måste möta framtiden och framtiden ligger i e-handel.

Ett varsel på 150 personer är inte heller något större varsel för IKEA med över hundratusen anställda, men det är som en kall bris som visar vad som är på gång inom IKEA. Kamprad var förmodligen ingen förespråkare för det digitala, men han kände förmodligen till vad som behövdes göras för att hålla IKEA vid liv och det är det som är det viktiga. Stora giganter inom sina områden har tidigare bevisat att de snabbt måste ställa om när marknaderna förändras. Det har vi sett inte minst på marknader som kameror, mobiltelefoner och nyhetstidningar. Stora företag som har en lönsam idé idag kan mycket snabbt gå under trots sin storlek om de inte väljer att satsa på nya idéer.

För IKEA är det inte bara det digitala som gäller framöver. IKEA meddelar även att de kommer satsa mer på sitt koncept med en etablering i stadskärnor i så kallade showrooms.