Starta ett e-handelsföretag steg för steg

0
15300

Kanske är du trött på ditt 8-5 jobb, vill dryga ut din inkomst eller kanske bara intresserad hur du startar eget företag och kommer igång med en webbshop. Har du en produkt du vill få andra att köpa? E-handla.se har tagit fram en snabb och enkel guide som visar steg för steg hur du kommer igång från bolagsbildande till att komma igång med din webbshop.

Är du intresserad av att veta hemligheterna bakom att bli rik? In och läs Frihetsbladet. Sveriges bästa magasin för dig som är trött på din livsstil och funderar på ett rikare liv!

Affärsidé och ekonomisk analys för din e-handel

Det första steget är att formulera en affärsidé, skapa en affärsplan och göra en ekonomisk analys för din produkt. Det innebär att du måste försöka förstå marknaden för din produkt. Finns det konkurrenter? hur mycket ska du ta i betalt för produkten? vilka kostnader kommer du dra på dig de första månaderna? vilken vinst kan du förvänta dig? Vad är din unika styrka med företaget? Formuleringen av en affärsplan är viktig som en övergripande och långsiktig plan, men det är ju ingen sanning i den. Faktum är att en plan är bra att ha men sannolikheten att det faller ut enligt plan är väldigt låg. PayPal grundaren och investeraren Peter Thiel har uttryckt att en affärsplan är viktig, den ger en långsiktig vision, men det ska inte tas för en sanning och en viss flexibilitet i det du planerat måste kunna göras. Så skapa en affärsplan där du samlar informationen om marknaden, styrkorna, priserna och budgeten så du kan se att ekonomin går ihop sig i en perfekt värld men var beredd på att anpassa dig efterhand.

Starta e-handelsföretaget

Innan du börjar köpa in varor, teckna avtal, ta lån eller vad du nu bedömt att du behöver göra för att komma igång bör du se till att få klartecken från pappa staten med ditt företagande. Som e-handelsföretagare behöver du i regel inte en F-skatt (det är när du säljer tjänster), men du behöver vara momsregistrerad under förutsättning att du inte ska sälja till ett mycket begränsat värde. Du kan momsregistrera dig själv som privatpersoner och kommer då utgöra vad som kallas för ”Enskild firma” men i praktiken är det att du i egenskap av privatpersoner bedriver momspliktig handel och ska då deklarera ingående och utgående moms. Surfa in på verksamt.se där du enkelt gör din registrering med BankID. Siffrorna du fyller i tar du från affärsplan du gjorde i första steget – men var försiktig här. Första året är det mest tänkbart att du inte redovisar något överskott i din firma så sätt därför ner överskottet till 0 kr. Om du förväntar dig att du göra stora vinster under första året och vill vara säker på att skatten betalas ska du redovisa förväntat överskott och kommer då behöva förskottsbetala en preliminärskatt. För en ny företagare utan befintlig verksamhet rekommenderar e-handla.se att du sätter ner överskottet till 0 kr så kan du använda detta för att utveckla verksamheten första året.

Komma igång med en webbshop

Vi utgår från att du har hittat leverantörer redan och har en produkt du är redo att sälja. Firman är registrerad och klar. Papper i god ordning och du har säkerställt att du kommer kunna sköta din bokföring. Kanske har du anlitat en redovisningskonsult eller gör din bokföring själv. Oavsett så är din administration på plats för firman. Nästa steg blir då att hitta en webbshop och det absolut enklaste är att starta upp tillsammans med t.ex. Textalk eller en hostingleverantör som erbjuder en wordpress installation varpå du enkelt kan installera WooCommerce på den. På E-handla.se hittar du en lista på de 5 bästa webbutikerna du kan använda när du väljer din webbshop.

När du kommer igång med en webbshop är det viktigt att se till att du har bra och representativa produktbilder. Vi kan även rekommendera att skriva egna, säljande produktbeskrivningar då dessa är viktiga för sökmotoroptimeringen av din e-handel. Du behöver lägga ner lite tid på själva innehållet på din webbplats även om du tycker att produkterna borde sälja sig själv. Det är så internet fungerar idag – din webbshop syns inte om du inte bidrar med något som andra vill se och tillåts passera genom sökmotorerna.

Marknadsföra din webbshop

Webbshoppen är designad, du har tagit bilder, skrivit produktbeskrivningar. Men nu då? Efter ett par veckor ekar din orderlista väldigt tom. Ett av de viktigaste stegen med din e-handel är att nå ut med den. Du måste marknadsföra din webshop och det är samma argument som när du t.ex. marknadsför din fysiska butik. Skillnaden är att en webbshop har ett större område med potentiella kunder. Det finns idag flera olika sätt att nå ut med din webbshop.

En av de vanligaste sätten att nå ut med sin webbshop är att använda Google AdWords vilket innebär att du för vissa sökord kommer hamna i Googles annonsområde. Det här innebär att du får betala per klick till din webbshop. Priset för ett klick varierar beroende på hur stor konkurrens det är om just ditt sökord. Säg att du säljer Reservdelar till bil. Det nyckelordet har en hög konkurrens och ett klick kan kosta t.ex. 5 kr. Det innebär att för varje person som klickar på din webbsida kostar det dig 5 kr. Den kunden är inte garanterad att köpa och vill du ha fler klicks kostar det mer. De mest populära e-handelsföretagen i Sverige är agressiva på AdWords och det utgör en av deras största kostnader utöver produktkostnaden. Så för en liten företagare är det inte helt säkert det bästa valet.

Ett annat sätt är att nå ut via Facebook och andra sociala medier. Det här kan e-handla.se rekommendera. Att börja sprida din webbshop på din facebook och be dina vänner dela är ett snabbt sätt att få besökare till din webshop och börja få en spridning. Det går även att annonsera på Facebook men det är också betalt per visning, vilket de presenterar som ett pris på ett beräknat antal klicks till din webshop.

Ett tredje sätt är att låta en expert på marknadsföring online att bygga upp en uppsättning av marknadsföring för din webshop online. Oftast behöver en webbshop hitta vart deras kundkrets befinner sig och då kan det vara att experimentera med de olika marknadsföringskanalerna.

Ha tålamod – Få igång en webbshop tar tid

Att förvänta sig guld och gröna skogar efter några veckor av att din e-handel varit igång är inte realistiskt. Att bygga upp en närvaro på nätet är i princip ett tidskrävande projekt och innan din sida verkligen får spridning på nätet kan det ta ett år. Då innebär det att indexeringar, kataloger, spridningar på Facebook, Google, och så vidare hunnit kategorisera din sida och den bedöms trovärdig och långsiktig. Så ha tålamod med din sida. Ta ett köp i taget och jobba från det.

Lycka till och kör hårt!